Transfer technológií
Existuje viacero významov pojmu transfer technológií (TT) alebo kontextov, v ktorých sa tento pojem používa. TT sa môže chápať ako snaha o rozvoj zaostalejších krajín poskytnutím technológií (transferom) z vyspelejších krajín. Rovnako sa TT môže chápať ako presun technológií v komerčnej sfére medzi jednotlivými firmami alebo v rámci firmy medzi jej jednotlivými zložkami. Tretím významom pojmu TT je prenos (transfer) technológií z akademického prostredia do prostredia komerčného. A práve tento tretí význam je pre nás zaujímavý pri budovaní Národného systému podpory transferu technológií (NSPTT) v SR. Inými slovami môžeme povedať, že NSPTT bude podporovať transfer technológií z akademickej sféry do komerčnej.
Transfer technológií je komplexný proces prenosu (aplikácie) vedeckých poznatkov, vynálezov, objavov a znalostí nadobudnutých výskumno-vývojovou činnosťou vo verejnej sfére do hospodárskej a spoločenskej praxe s cieľom komerčne ich zhodnotiť. Hlavné fázy tohto procesu tvoria ochrana duševného vlastníctva a jeho následná komercializácia. V rámci týchto dvoch fáz môžeme identifikovať nasledovné aktivity, ktoré môžu tvoriť jednotlivé kroky v procese transferu technológií.
Vznik a ochrana duševného vlastníctva
Vznik duševného vlastníctva viac ... |
Duševné vlastníctvo je majetok nehmotnej povahy, ktorý je výsledkom procesu ľudského myslenia. Jeho hodnota závisí najmä od miery jeho využiteľnosti a prínosu pre jedinca a spoločnosť a tiež od schopnosti podnietiť tvorbu ďalších produktov (materiálneho aj nemateriálneho charakteru). Duševné vlastníctvo často vzniká realizáciou výskumno-vývojových aktivít v akademických alebo vedecko-výskumných inštitúciách, pričom tieto aktivity môžu prebiehať aj formou poskytovania odborných konzultácií alebo zákazkového, prípadne spoločného výskumu s obchodnou spoločnosťou.
|
Nahlásenie výsledkov výskumu (predmetu duševného vlastníctva, technológie) viac ... |
Vedeckovýskumný pracovník (pôvodca) má povinnosť nahlásiť vznik predmetu duševného vlastníctva (PDV) svojmu zamestnávateľovi (povinnosť upravuje právny predpis, alebo aj vnútorný predpis zamestnávateľa), ktorý rozhodne o realizácii a prípadnej forme ochrany PDV. Pre nahlasovanie výsledkov výskumu poskytne zamestnávateľ metodický postup s pokynmi ako má pôvodca pri nahlasovaní výsledkov výskumu postupovať. Pôvodca nesmie zverejniť informácie o PDV až do udelenia patričnej právnej ochrany PDV.
|
Posúdenie realizovateľnosti a voľba spôsobu ochrany duševného vlastníctva viac ... |
Pri posúdení realizovateľnosti ochrany duševného vlastníctva sa zvažuje, či daný predmet duševného vlastníctva (PDV) spĺňa všetky nevyhnutné podmienky na príslušnú právnu ochranu. V súvislosti s právnou ochranou duševného vlastníctva rozlišujeme práva priemyselného vlastníctva (právo na ochranu predmetov priemyselného vlastníctva) a autorské právo a práva súvisiace s autorským právom (vznikajú pri vytvorení a používaní umeleckých a vedeckých diel, umeleckých výkonov a pod.). Predmety priemyselného vlastníctva možno chrániť prostredníctvom udelenia patentov, zapísania úžitkových vzorov, dizajnov a pod. Na poskytnutie napríklad patentovej ochrany musí vynález spĺňať kritérium novosti, musí byť výsledkom vynálezcovskej činnosti a musí byť priemyselne využiteľný. Za účelom potvrdenia novosti sa vykonáva rešerš na stav techniky (pri patentoch a úžitkových vzoroch). Vo všeobecnosti sa za stav techniky považujú všetky poznatky z danej oblasti techniky sprístupnené verejnosti pred dňom podania prihlášky PDV.
|
Posúdenie prínosov technológie (predmetu duševného vlastníctva) viac ... |
Posúdenie prínosov technológie (predmetu duševného vlastníctva) je značne komplexná úloha. Vedeckovýskumný pracovník by k jej realizácii nemal pristupovať sám, ale mal by sa (napr. prostredníctvom CTT) obrátiť na špecializovanú konzultačnú firmu, ekonomických odborníkov a pod., ktorí sú schopní prínosy danej technológie relevantne posúdiť. Samotná realizovateľnosť ochrany PDV totiž nezaručuje jeho komerčnú úspešnosť, a teda návratnosť finančných prostriedkov investovaných do jeho právnej ochrany. Podanie/nepodanie prihlášky k PDV je obchodné rozhodnutie, ktoré by malo byť založené najmä na zvážení všetkých finančných (využiteľnosť v praxi, efektívnosť, návratnosť investícií), ako aj nefinančných prínosov (celospoločenský, resp. regionálny prínos, zlepšenie mena inštitúcie a pod.), ktoré sú spravidla priamo zviazané s jeho perspektívnou úžitkovou hodnotou.
|
Voľba stratégie ochrany duševného vlastníctva viac ... |
Ochranu duševného vlastníctva (DV) je možné realizovať na národnej, regionálnej alebo medzinárodnej úrovni. Pri voľbe stratégie ochrany PDV je predovšetkým dôležité zvážiť, aké sú náklady na jeho právnu ochranu a kde by mal byť výsledný produkt obchodne využiteľný, keďže PDV je chránený len na území tej krajiny alebo regiónu, kde bola pre neho získaná patričná právna ochrana (patent, úžitkový vzor, dizajn, ochranná známka a pod.).
|
Realizácia ochrany duševného vlastníctva viac ... |
Po posúdení realizovateľnosti a voľbe stratégie ochrany duševného vlastníctva nasleduje vyplnenie prihlášky k predmetu duševného vlastníctva (PDV) a jej podanie na národnom (regionálnom) úrade priemyselného vlastníctva. Prihláška obsahuje úplný opis PDV, definíciu rozsahu požadovanej ochrany, výkresy a anotáciu. Príprava prihlášky je zvyčajne úloha patentového zástupcu, ktorý zastupuje pôvodcu počas celého konania. Po podaní prihlášky nasleduje predbežný prieskum (splnenie formálnych náležitostí), zverejnenie prihlášky (zvyčajne 18 mesiacov od podania), úplný prieskum (splnenie všetkých relevantných kritérií pre daný typ ochrany PDV) a udelenie/neudelenie právnej ochrany PDV. V prípade PDV, ktorého pôvodcom je vedeckovýskumný pracovník, ochranu zabezpečuje špecializované pracovisko inštitúcie, ktorej je pracovník zamestnancom - centrum transferu technológií (CTT).
|
Komercializácia duševného vlastníctva
Voľba spôsobu komercializácie a vyhľadávanie partnerov pre jej realizáciu viac ... |
Voľba spôsobu komercializácie patrí medzi kľúčové kroky v procese transferu technológií. Nakoľko ide o vysokošpecializovanú úlohu, vedeckovýskumný pracovník by k jej realizácii nemal pristupovať samostatne, ale mal by sa obrátiť na pracovníkov centra transferu technológií – CTT (prípadne iné kompetentné osoby určené inštitúciou, ktorej je zamestnancom), ktorí sú schopní určiť najvhodnejší spôsob komercializácie daného predmetu duševného vlastníctva (PDV). V procese komercializácie PDV je často vhodné nadviazať spoluprácu s partnerom z komerčnej sféry, ktorý disponuje patričnou znalosťou trhu a prostriedkami na uvedenie predmetného PDV na trh v požadovanej kvalite a rozsahu. Požiadavky kladené na prípadných partnerov závisia do značnej miery od výberu konkrétnej formy komercializácie (poskytnutie licencie, odpredaj práv k PDV, založenie spin-off firmy a pod.). Výsledná forma komercializácie by mala byť zvolená tak, aby bola pre daný prípad transferu technológií čo najvýhodnejšia, resp. najefektívnejšie realizovateľná.
|
Poskytovanie odborných konzultácií a odborné poradenstvo viac ... |
Poskytovanie konzultácií vysokou školou/vedeckovýskumným pracoviskom obchodnej spoločnosti/inému klientovi je jednou z najperspektívnejších aktivít v oblasti komercializácie výsledkov výskumu a vývoja. Pre účely určenia tematickej oblasti, podmienok a odplaty sa zvyčajne uzatvára zmluva o poskytovaní odborných konzultácií. Práva k prípadne vzniknutému predmetu duševného vlastníctva spravidla vykonáva výlučne objednávateľ konzultácií.
|
Zmluvný výskum
-
Realizácia výskumu v rámci spolupráce (spoločný výskum) viac ... Spoločný výskum predstavuje v súčasnosti najperspektívnejšiu a najvýhodnejšiu cestu pre akademické alebo vedeckovýskumné pracoviská v súvislosti so získavaním prostriedkov na vedeckovýskumnú činnosť zo súkromnej sféry. Potrebná je najmä spolupráca s veľkými spoločnosťami, ktoré môžu do spoločného výskumu a vývoja alokovať značné finančné prostriedky. K finančnému plneniu prichádza v tomto prípade v bezprostrednej nadväznosti na realizáciu výskumných a vývojových aktivít, alebo jej dokonca predchádza. Spoločný výskum sa spravidla zameriava na relatívne rozsiahle a náročné projekty, ktoré často zahŕňajú aj nezanedbateľný podiel základného výskumu. Ich očakávané výsledky sú preto špecifikované skôr rámcovo. Aj keď komerčný partner spravidla nesie dominantnú časť nákladov, ani vklad akademického pracoviska nebýva zanedbateľný. Na správe duševného vlastníctva vzniknutého v priebehu realizácie výskumných a vývojových aktivít sa zvyčajne podieľajú obe strany.
-
Realizácia výskumu na objednávku viac ... Realizuje sa na základe zmluvného vzťahu, kde jedna strana (zadávateľ) určuje výskumnú úlohu alebo požadovaný výsledok výskumných a vývojových aktivít, ktoré následne realizuje druhá zmluvná strana – akademická alebo vedeckovýskumná inštitúcia. Výskum na objednávku vo všeobecnosti predpokladá významné výstupy vo forme nových návrhov riešení, pracovných postupov, prototypov a podobne, pričom vzniknuté výstupy preberá zadávateľ, ktorý môže následne práva k týmto výsledkom vykonávať sám alebo spoločne s akademickou alebo vedeckovýskumnou inštitúciou (v závislosti od konkrétneho znenia zmluvy).
Spôsoby komercializácie duševného vlastníctva
-
Prevod práv duševného vlastníctva („predaj”) viac ... Ide o trvalú zmenu vlastníctva majetkových práv k predmetu duševného vlastníctva (PDV). Odplata za prevod je jednorazová a okamžitá, bez možnosti ďalšieho zisku, bez ohľadu na ďalšiu úspešnosť PDV na trhu. Prevodom práv je taktiež možné vyhnúť sa riziku prekonania predmetného patentu inou technológiou, kedy by už jeho využívanie nebolo efektívne a neprinášalo by zisk.
-
Udelenie licencie viac ... Udelením licencie udeľuje majiteľ práv k predmetu duševného vlastníctva (PDV) povolenie inej osobe využívať PDV na základe vzájomne dohodnutých podmienok. Pre účely stanovenia podmienok a finančnej odplaty sa v takomto prípade medzi zúčastnenými stranami uzatvára licenčná zmluva. Majiteľ práv môže nadobúdateľovi poskytnúť výhradnú alebo nevýhradnú licenciu. Licencovanie je užitočné najmä, ak majiteľ práv k PDV nie je schopný PDV uviesť samostatne na trh, prípadne zabezpečiť jeho komerčnú úspešnosť v požadovanom rozsahu.
-
Zakladanie spin-off firiem viac ... Spin-off firma je inovatívna firma založená za účelom využitia a rozvoja duševného vlastníctva (DV) akademickej alebo vedeckovýskumnej inštitúcie až do formy produktu alebo služby uplatniteľnej na trhu. Duševné vlastníctvo je firme poskytnuté prostredníctvom licenčnej zmluvy alebo predajom, pričom inštitúcia môže (ale aj nemusí) získať v spin-off majetkový podiel. Na činnosti firmy sa zvyčajne podieľajú aj pôvodcovia príslušného DV. Spravidla ide o malé firmy s vysokým rastovým potenciálom.
-
Komerčné využitie autorských práv viac ... Autor v tomto prípade udeľuje súhlas (prostredníctvom licenčnej zmluvy) na komerčné použitie svojho diela. Licenciu je možné nadobúdateľom poskytnúť individuálnymi, hromadnými alebo kolektívnymi licenčnými zmluvami, ktorých podstatnou náležitosťou je okrem iného licenčná odmena a spôsob jej určenia. Autor môže nadobúdateľovi poskytnúť výhradnú alebo nevýhradnú licenciu, pričom ak nie je v zmluve jednoznačne dohodnuté, že je licencia výhradná, platí, že je nevýhradná.
Marketing technológií viac ... |
Marketing zohráva kľúčovú úlohu v procese hľadania partnerov pre komercializáciu predmetov duševného vlastníctva (PDV). Marketingové nástroje sú rôzne, od reklamy a podpory predaja až po vzťahy s verejnosťou. Všetky nástroje je potrebné rozvinúť a používať podľa aktuálnej potreby a situácie na trhu. Vo vzťahoch s verejnosťou sa využívajú techniky a nástroje, pomocou ktorých sa budujú a udržujú vzťahy s okolím, inštitúcia vníma postoje verejnosti a snaží sa ich ovplyvňovať. Jedná sa o dlhodobú činnosť, ktorej súčasťou je poskytovanie informácií a zároveň získanie spätnej väzby od okolia, verejnosti. Takýmito nástrojmi, používanými v praxi, sú najmä tlačové správy, články, tlačové konferencie a podobne.
|